بست گردگیر پلوس نازو 64-44 NAZO
بست پلوس
بست پلوس نازو 64-44 NAZO سایز متوسط سری ( تایپ ) بی، تولیدشده در مجموعه ی صنعت ابزار انصاری.
بست گردگیر پلوس اهمیت، انواع و روش تعویض
بست گردگیر پلوس، یکی از انواع بست فلزی میباشد، این بست فلزی قطعهای کوچک و بسیار مهم در سیستم تعلیق خودرو است که نقش محافظت از گردگیر پلوس (بوت پلوس) را برعهده دارد. گردگیر پلوس، غلافی لاستیکی است که از ورود گرد و غبار، رطوبت و سایر آلایندهها به داخل مفصل پلوس جلوگیری میکند. خرابی بست گردگیر پلوس میتواند منجر به آسیب جدی به گردگیر و در نهایت به مفصل پلوس و سایر اجزای سیستم تعلیق شود. در این مقاله به بررسی اهمیت، انواع و روش تعویض بست گردگیر پلوس میپردازیم.
اهمیت بست گردگیر پلوس
بست گردگیر پلوس، با محکم نگهداشتن گردگیر پلوس بر روی مفصل، از آسیب دیدگی آن در برابر فشار، ضربه و لرزشهای جاده جلوگیری میکند. در صورت خرابی یا شل شدن این بست، گردگیر پلوس از محل خود خارج شده یا جابهجا میشود. این امر باعث ورود آلودگیها به داخل مفصل پلوس شده و در نهایت منجر به آسیبهای زیر میشود :
- خرابی مفصل پلوس : ورود گرد و غبار، رطوبت و سایر آلایندهها به داخل مفصل پلوس، باعث خوردگی و ساییدگی قطعات داخلی آن میشود. این امر منجر به کاهش عمر مفصل پلوس و در نهایت خرابی آن میشود. تعویض مفصل پلوس، هزینهی بسیار بالایی دارد و ممکن است نیازمند تعمیرات گستردهتر در سیستم تعلیق باشد.
- کاهش عملکرد سیستم تعلیق : آسیب به مفصل پلوس باعث کاهش کارایی سیستم تعلیق و در نتیجه، کاهش کنترل خودرو میشود. این امر میتواند منجر به لرزش فرمان، صدای غیرعادی از چرخها و حتی از دست رفتن کنترل خودرو در سرعتهای بالا شود.
- افزایش مصرف سوخت : خرابی مفصل پلوس میتواند باعث افزایش اصطکاک در سیستم تعلیق شده و در نتیجه، مصرف سوخت خودرو را افزایش دهد.
- ایجاد خطر تصادف : در صورت خرابی کامل مفصل پلوس، راننده ممکن است کنترل خودرو را از دست داده و دچار تصادف شود. این امر میتواند به خسارات مالی و جانی قابل توجهی منجر شود.
انواع بست گردگیر پلوس
بست های گردگیر پلوس در انواع مختلفی تولید میشوند که هر کدام ویژگیها و کاربردهای خاص خود را دارند. برخی از رایجترین انواع این بستها عبارتند از :
- بست فلزی (گیره فلزی) : این نوع بست از جنس فلز ساخته شده و با استفاده از پیچ و مهره بر روی گردگیر پلوس نصب میشود. بست های فلزی به دلیل استحکام بالا، در خودروهای سنگینتر و شرایط سختتر مورد استفاده قرار میگیرند.
- بست پلاستیکی (گیره پلاستیکی) : این نوع بست از جنس پلاستیک با مقاومت بالا ساخته شده و با استفاده از گیره یا خار بر روی گردگیر پلوس نصب میشود. بست های پلاستیکی معمولاً در خودروهای سبکتر استفاده میشوند و قیمت کمتری نسبت به بستهای فلزی دارند.
- بست فلزی با پوشش پلاستیکی : این نوع بست، ترکیبی از فلز و پلاستیک است که مزایای هر دو نوع را با هم ترکیب میکند. استحکام فلزی و انعطافپذیری پلاستیک، از مزایای این نوع بستها است.
روش تعویض بست گردگیر پلوس
تعویض بست گردگیر پلوس، کار نسبتاً سادهای است که با ابزارهای ساده میتوان آن را انجام داد. با این حال، قبل از شروع به کار، باید به نکات زیر توجه کرد :
شناسایی نوع بست : قبل از هر چیز، باید نوع بست گردگیر پلوس را شناسایی کرد تا بتوانید بست جایگزین مناسبی را انتخاب کنید.
آماده سازی ابزار : ابزارهای مورد نیاز شامل آچار مناسب برای باز کردن بست قدیمی، بست جدید، و در صورت نیاز، آچار آلن یا پیچ گوشتی است.
باز کردن بست قدیمی : با استفاده از ابزار مناسب، بست قدیمی را از روی گردگیر پلوس باز کنید. دقت کنید که به گردگیر پلوس آسیبی وارد نشود.
نصب بست جدید : بست جدید را بر روی گردگیر پلوس نصب کرده و آن را محکم کنید. دقت کنید که بست به طور کامل و محکم بر روی گردگیر پلوس قرار گیرد و گردگیر به درستی در جای خود قرار بگیرد.
بررسی نهایی : پس از نصب بست جدید، عملکرد آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید که به درستی نصب شده است و گردگیر پلوس به طور کامل محافظت میشود.
نکات مهم
- در صورت مشاهده هرگونه نشانهای از خرابی بست گردگیر پلوس، باید آن را به سرعت تعویض کنید.
- همیشه از بست های با کیفیت و مطابق با استانداردهای خودرو استفاده کنید.
- در صورت عدم مهارت کافی، تعویض بست گردگیر پلوس را به یک مکانیک مجرب بسپارید.
در خاتمه، میتوان گفت که بست گردگیر پلوس، قطعهای کوچک اما بسیار مهم در سیستم تعلیق خودرو است. نگهداری و تعویض به موقع آن، میتواند از هزینههای سنگین تعمیرات و همچنین از خطرات احتمالی جلوگیری کند. بنابراین، به سلامت این قطعه کوچک اما حیاتی توجه ویژهای داشته باشید.